Trivsel

De videregående uddannelsesinstitutioner og samfundets mål bør være at fremme trivsel, glæde og dannelse blandt studerende. Uddannelse skal være en givende ople- velse snarere end en overlevelsesøvelse. Det vil være til fordel for både den enkelte studerende og samfundet som helhed. Vejen derhen er ikke let. Det starter med at etablere omfattende støttestrukturer og vejledningsmuligheder, som er tilgængelige for alle studerende. For man skal sikre, at ingen studerende føler sig efterladt. Alle skal have den nødvendige hjælp og vejledning til at håndtere stress og usikkerhed under uddannelsen. Samtidigt skal kommunikationen mellem universitetet og studerende være klarere. I dag rimer bureaukratisk bøvl på universitet. Det skal der ændres på, og det skal være universitetets opgave.

I lyset heraf foreslår vi forbedringer af studievejledningen, herunder udvidelse af adgangen til rådgivning og stresshåndtering. Det vil give studerende de nødvendige redskaber til effektivt og sikkert at navigere gennem deres studieliv og bidrage til bedre mental sundhed. Desuden bør vi stræbe efter at fremme en mere dynamisk og inkluderende læringsoplevelse. Ved at give studerende frihed til at vælge deres vurderingsform, integrere mere problembaseret læring og tilbyde større fleksibilitet omkring eksamener, kan vi tilpasse universitetsuddannelser til den enkelte students behov og forudsætninger.